Gå till innehållet

Station 360-butiken i Eskilstuna stänger den 29/6

Publiceringsdatum
Butiken Station 360 i Eskilstuna kommer att stänga igen sin verksamhet från och med den 29/6. Anledningen är bland annat att antalet besökare har minskat under lång tid då allt fler använder våra digitala kanaler.
Bilden föreställer entrén till Station-360-butiken i Eskilstuna.
Bilden föreställer entrén till Station-360-butiken i Eskilstuna.

Den 28/6 är sista dagen som Station 360 kommer hålla öppet. Därefter stänger butiken och resenärer hänvisas till digitala kanaler eller till någon av våra ombud (det finns sex olika försäljningsombud att välja på i Eskilstuna varav ett är Pressbyrån som ligger ett par meter från Station 360). Bakgrunden till beslutet är dels att antalet besökare till Station 360 har minskat de senaste åren, dels att butiken också har tappat en stor del av sina intäkter i samband med att SJ har sagt upp sitt kundserviceavtal med Regionen. En annan bidragande faktor är Regionens inriktning om enhetlighet i samtliga kommuner. Där har Eskilstuna tidigare stuckit ut med en egen butik, men nu hanteras fysiska biljettköp av ombud, precis som i alla andra kommuner. 

För dig som är senior och vill hämta ut ditt seniorkort för fria resor 65+ Eskilstuna innebär detta att det kommer ske hos något av våra ombud efter att Station 360 har stängt. Det närmaste ombudet ligger som sagt vid Pressbyrån på stationen men det finns även fem andra ombud runt om i kommunen att välja på. Läs mer om våra ombud här!

I och med att tillgängligheten i form av antalet ombud utökas innebär det också ökade kostnader för kommunen. Detta i sin tur innebär att kommunen kommer att höja den administrativa avgiften som resenären betalar från 100 till 150 kr. Fördelen är att du som resenär inte behöver ta dig in till stationen utan har flera andra alternativa ombud att välja på utifrån vad som passar dig bäst.   

Ombuden kommer att ha seniorkortshantering från och med den 1 juni så under juni månad kommer alltså seniorkorten kunna hanteras både av Station 360 och övriga ombud.

Frågor och svar, stängning Station 360:

Varför tar ni detta beslut nu? 

Svar: Beslutet grundar sig i en kombination av att erbjuda bra service och tillgänglighet för våra resenärer samtidigt som vi avsätter våra resurser där de gör som mest nytta. Station 360 har kraftigt minskat sina intäkter, omfång på uppdrag och antalet besökare de senaste åren. I och med detta kan vi frigöra resurser som ger en bättre kvalitét/leverans i vårt helhetsuppdrag. 

Hur kommer resenärerna att påverkas? 

Svar: Man kommer inte längre kunna besöka butiken fysiskt och få hjälp över disk. Däremot finns Pressbyrån som är Sörmlandstrafikens försäljningsombud bara ett par meter ifrån 360 butiken under samma tak. Och vår kundservice finns tillgänglig via telefon i samma utsträckning som tidigare. Vi fortsätter också att förbättra våra digitala tjänster för trafikinformation, kundsynpunktshantering, ersättning vid försening och så vidare. Det är samma kontaktvägar som resenärer i övriga delar av länet har haft hela tiden och på det sättet blir det också en bättre harmonisering och mer enhetligt för alla våra resenärer.

Varför höjer kommunen priset på seniorkortet?

Svar: I och med att hanteringen läggs ut på fler ombud och tillgängligheten därmed blir bättre, ökar också kommunens administrativa kostnad. Därför höjs avgiften med 50 kr. Notera att det är första gången sedan införandet som priset höjs och att resenärerna i och med detta får fler ombud att välja på än tidigare.