Fortsatt nöjda resenärer vid vår senaste resenärsundersökning
Höstens ombordundersökning där vi frågade er resenärer vad ni tycker om kollektivtrafiken är nu sammanställd. Resultatet visar att den totala nöjdheten är lika positiv som föregående höst då 71 procent är nöjda eller mycket nöjda med Sörmlandstrafiken.

Mellan hösten 2020 och 2021 ökade resenärernas sammanlagda nöjdhet med hela fem procentenheter, från 66 till 71 procent. När vi nu har fått resultaten för hösten 2022 ser vi att den nya höga nivån som sattes då håller i sig. Även här är 71 procent av resenärerna nöjda eller mycket nöjda med sin kollektivtrafik. Denna undersökning är den första som gjorts i full skala sedan resandet återhämtat sig till liknande nivåer som rådde innan Corona-pandemin.
Utöver den sammanlagda nöjdheten är resultatet också väldigt likt föregående höst på flera detaljfrågor. Exempelvis anser 69 procent att de kan lita på att bussen kommer fram i tid (70 procent hösten 2021). När det gäller punktligheten var vi näst bäst i Sverige enligt en undersökning som Kristianstadsbladet publicerade i januari. Vår totala punktlighet för 2022 uppgick till 91 procent. 72 procent av resenärerna anser att bussarna är rena och välstädade (71 procent hösten 2021), 71 procent anser att förarna är trevliga och serviceinriktade (70 procent hösten 2021).
Andelen som upplever att de får tillräcklig information vid förseningar och stopp har minskat marginellt (62 procent jämfört med 64 hösten 21). Å andra sidan hade vi ett stort hopp uppåt mellan hösten 20 och hösten 21 då siffran ökade från 58 till 64 procent. Tillsammans med våra trafikföretag fortsätter vi arbetet med att förbättra resultatet ytterligare till kommande undersökningar. Inte minst när det gäller trafikinformationen som är en mycket viktig fråga för reseupplevelsen och förtroendet för kollektivtrafiken i stort.
Förutsättningarna att förbättra resultaten ytterligare är goda då alla våra trafikföretag nu har liknande avtal med bonus för bland annat punktlighet och bemötande. Vi är också mitt inne i ett arbete för att utveckla appen med större utbud av produkter. Dessutom är vi glada att se hur de förstärkta städrutiner som vi införde under pandemin fortsätter att ge effekt i form av att många resenärer upplever bussarna som rena och välstädade.
Tack till alla resenärer som deltog i undersökningen! Era åsikter och inspel hjälper oss mycket i vårt långsiktiga utvecklingsarbete. Vårens ombordundersökning kommer att starta vecka 6.
Fakta, ombordundersökning hösten 2022:
Undersökningen genomfördes ombord på Sörmlandstrafikens bussar i hela länet under veckorna 37-48 2022.
Totalt intervjuades 6 681 resenärer.
Resultat i urval (jämförelsesiffror från höstens motsvarande undersökning 2021 och 2020):
Total nöjdhet höst 2022: 71
Höst 21: 71
Höst 20: 66
Jag kan lita på att min buss kommer fram i tid: 69
Höst 21: 70
Höst 20: 63
Bussarna på den här linjen är rena och välstädade: 72
Höst 21: 71
Höst 20: 62
Tillräcklig information vid förseningar och stopp: 62
Höst 21: 64
Höst 20: 58
Det är enkelt att köpa biljett och resekort: 83
Höst 21: 81
Höst 20: 77
Förarna på den här linjen är trevliga och serviceinriktade: 71
Höst 21: 70
Höst 20: 67