Movingo - enklare pendling över länsgränserna i Mälardalen

Med Movingo-biljetten kan pendlare kombinera tågsträcka och lokal kollektivtrafik på samma biljett. Och ytterligare förbättringar är på gång. Här kan du läsa senaste nytt om tågtrafiken i Mälardalen.

Snart lanseras Mälartåg - mälardalens spårbundna stolthet

I slutet av juni beräknas det första tåget komma till Sverige för
provkörning på svenska spår. Om du har tur kanske du får en skymt av tåget någon av de allra första provturerna.

– Tågen började provköras redan i april i Schweiz. När de nu kommer hit till Sverige blir det ytterligare provkörningar under flera månader för att verkligen testa att allt fungerar som det ska. Det finns över 2 000 krav som ställs av myndigheterna som måste uppfyllas och godkännas innan tågen är redo att börja köra med passagerare. Av dessa ska ca 750 krav verifieras under testfasen. Ett krav är att testa tågets dörrar och fotsteg så att de klarar av att öppnas och stängas trots t ex grus på plattformarna som följer med resenärernas skor in i tåget. Fungerar inte fotstegen kan det bli svårare att kliva ombord, säger Helen Pettersson, fordonsansvarig på MÄLAB och ansvarig för Mälartåg.

800 tekniska avtalskrav

Förutom kraven från myndigheter finns ca 800 tekniska avtalskrav som ställdes när tågen köptes in som också ska verifieras. Då man på Mälartåg ska kunna ta med sig en cykel, är ett test att kontrollera att cykeln sitter fast ordentligt under tågets resa. En lång testperiod kan tyckas men allt görs för att undvika ”barnsjukdomar”. När tågen väl är i trafik ska det fungera till 100 procent och resenären ska tryggt kunna luta sig tillbaka. Testerna börjar på spåren runtomkring Eskilstuna men så fort hösten övergår i vinter och snö, körs tågen uppe i Norrland.
– Vi jagar vinter så fort som det börjar vara snö och kallt. Tågen ska starta som planerat även när det är minusgrader eller snö på spåren. Vi testar bl a tågets tålighet för kyla då tåget ska klara -40 grader. Det ska även klara 80 cm snö vilket gör testet av snöplogen extra viktig. Resenärerna ska kunna lita på att trafiken med Mälartåg fungerar även då det är vinter i Mälardalen.

Förutom robusta tåg som klarar svensk vinter kan resenärer se fram emot en behaglig miljö ombord. Med bekväma, ställbara stolar, arbetsbord med två eluttag vid varje sittplats, klimatanläggning och wi-fi gör Mälartåg att resan blir den allra bästa för resenären. Vare sig man väljer att arbeta eller vila ombord.
– Vi kommer också att ha ett digitalt informationssystem ombord som på skärmar visar resan i realtid. På skärmarna ser man resans sträckning, precis var tåget befinner sig, hur lång tid det är till nästa station och eventuella förseningar samt anslutande tågtrafik. Praktisk information att få under resan.

Helen Pettersson berättar att tågen är färdiga för slutleverans i mars 2019 men de kan inte börja köras i passagerartrafik direkt. Några månader behövs för att utbilda både förare och personal ombord.
– Vi räknar med att hälsa de första resenärerna välkomna ombord innan sommaren 2019.

 

Bra länkar om tågtrafik i Mälardalen

Här kan du läsa om det senaste som händer kring utvecklingen av den nya tågtrafiken i Mälardalen