Så ansöker du om förseningsersättning

Vårt mål är att alla som reser kollektivt ska komma fram på utsatt tid. Tyvärr kan det ändå hända att din buss är försenad ibland. Trösten då är att det nu är enklare att ansöka om förseningsersättning. Så här gör du!

Du vet väl att du alltid har rätt till ersättning om din resa är mer än 20 minuter försenad? Ja, det räcker till och med att det finns anledning att tro att resan kommer bli 20 minuter sen, även om chauffören sedan lyckas köra ikapp förseningen. Hur stor ersättning du får avgörs av biljettens pris samt hur kraftig förseningen blir.

Nu inför vi nya, enklare rutiner för att ansöka om ersättning. Allt du behöver göra är att fylla i formuläret här. Skulle du behöva mer hjälp går det alldeles utmärkt att ringa vår kundservice som har öppet 24 timmar om dygnet för att svara på dina frågor.

Vi hoppas så klart att du inte ska behöva ansöka om förseningsersättning, men om du nu råkar ut för en försening så har vi gjort det enkelt för dig att ansöka om den ersättning som du har rätt till.

Läs mer om förseningsersättning här!

Trevlig resa, önskar Sörmlandstrafiken!